Čo je to moderný copywriting v dnešnej dobe?

0
591
moderný copywriting
moderný copywriting

Čo si predstavíte, keď počujete slovo copywriting? Ešte prednedávnom to bol pre väčšinu ľudí neznámy pojem. Dnes už asi veľa ľudí vie, že je to predovšetkým písanie článkov či iných textov. Má však svoje rôzne špecifiká a my si ich predstavíme.

Copywriting nie je len obyčajné písanie článkov, blogových príspevkov či postov na sociálne siete. Je to písanie, ktorého výsledný text má čitateľa v konečnom dôsledku motivovať či podnecovať ku konkrétnemu konaniu, či už je to prihlásenie sa k odberu určitých informácií, k nákupu či vôbec k objaveniu daného produktu či služby.

Mohli by sme teda povedať, že vzhľadom na žiadaný výsledok môžeme copywriting rozdeliť hneď na niekoľko typov. Prinášame vám bližší popis niektorých z nich:

1.   Chcete byť viditeľnejší pre vaše publikum? Odpoveď je SEO copywriting

SEO copywritingom by sme mohli nazvať marketingovú disciplínu v ktorej sa SEO optimalizácia spája s napísaním vhodného textu.

SEO optimalizácia je marketingová technika, ktorá spája viacero nástrojov, vďaka ktorým je optimalizovaný produkt (vaša stránka) ľahšie vyhľadateľná vo vyhľadávači pre žiadané publikum.  V prvom rade je dôležitá dobre vykonaná SEO analýza, vďaka ktorej zistíte napríklad to, ktoré kľúčové slová sú pre daný produkt najvhodnejšie. Veľmi podstatný je aj kvalitne prevedený linkbuilding, ktorý prepája kľúčové slová v texte s daným produktom. Produktom býva webová stránka, ktorá predáva rôzne služby či produkty alebo šíri povedomie o určitej problematike.

Kedysi sa v tejto oblasti často používali spamové články, ktorých obsah a výpovedná hodnota boli nulové. Dnes to však už algoritmy google rozpoznávajú a na popredné miesta sa tak dostanú len články, ktoré ponúkajú skutočnú výpovednú hodnotu pre koncových užívateľov a zároveň sú do nich vhodné zakomponované kľúčové slová.  A to je práca copywritera, spojiť tieto dva aspekty, SEO optimalizáciu a hodnotný obsah do jedného zmysluplného celku.

2.   Vyvolať silné emócie spojené so značkou? To je kreatívny alebo značkový copywriting

Slogany, heslá či príbehy, vďaka ktorým sa vám s reklamovaným produktom spoja silné pozitívne emócie a pôsobia na vás tak, že daný produkt jednoducho chcete, pretože (možno len podvedome) veríte, že vďaka nemu budete štastní / silní / odvážni… Dosadiť si môžete ľubovoľnú pozitívnu vlastnosť či stav vášho bytia.

Príkladom kreatívneho copywritingu sú rôzne známe chytľavé slogany značiek ako napríklad “I am lovin it” z McDonald’s či “Just do it” od Nike.

Krátke, jednoduché a výstižné, ale neverili by ste, koľko analýz, premýšľania a úsilia sa za tým ukrýva a aké dôležité to v rámci úspešného marketingu firmy je.

3.   Chcete, aby si vás zapamätali? Obráťte sa na copywritera sociálnych médií

Všetci sú na sociálnych sieťach. Kto tam nie je, ten akoby ani neexistoval. Značky si to vzali k srdcu a dnes už ťažko nájdete firmu, ktorá by nemala instagramový či facebookový profil.

Založiť si profil však nestačí. Aby ste boli pre vaše potencionálne publikom zaujímavým a aby si vás zapamätalo, musíte návštevníkov svojho profilu niečím zaujať. A práve o to sa postará dobrý copywriter špecializujúci sa na sociálne média.

Jeho práca potom spočíva predovšetkým v pravidelnom zverejňovaní hodnotných ale aj zábavných príspevkov, ktorými nielenže tvorí vhodný obsah, ktorý nejakým spôsobom súvisí s vašimi produktami, ale predovšetkým vytvára a udržuje povedomie o vašej značke.

Dôležité je tiež vedieť, aký obsah je vhodný na ktoré sociálne médium. Kým facebook je síce hlavne zábavný, ale napríklad v porovnaní s instagramom na ňom majú úspech aj serióznejšie témy a dlhšie príspevky,  instagram pripomína prevažne jednu veľkú nekončiacu párty, plnú hudby a dobrej nálady. Twitter je zase centrom glosujúcich svižných myšlienok.  Dobrý copywriter preto vie, ako prispôsobiť obsah tak, aby bol pre dané sociálne médium atraktívny.